Scenariusz* lekcji – Oto tworzymy 23.05.2006r. 1. Cele lekcji uczenie istnienia w kulturze, przede wszystkim w jej wymiarze symbolicznym i aksjologicznym, tak by stawała się wewnętrzną i osobistą własnością dziecka a) Wiadomości etap: wykorzystanie wiedzy w praktyce: tworzenie tekstu fikcjonalnego b) Umiejętności kształcenie: - umiejętności rozumowania, - umiejętności słuchania, czytania, pisania (tu tworzenie opowiadania) w zróżnicowanych sytuacjach komunikacyjnych, publicznych, - umiejętności tworzenia opowiadania (pisanie), - umiejętności samooceny, oceny pracy innych w oparciu o znane kryteria, - umiejętności współdziałania w zespole. 2. Metoda i forma pracy praca indywidualna i w grupach 3. Środki dydaktyczne plansze, mapy myśli, rekwizyty do tworzenia opowiadania, karty pracy indywidualne i grupowe 4. Przebieg lekcji a)Faza przygotowawcza Podział na grupy. Wyjaśnianie celu i przebiegu lekcji. Wyjaśnienie przeznaczenia poszczególnych rekwizytów lekcji. Oznaczenie własnej karty pracy i kartki przeznaczonej na opowiadanie w sposób zapewniający zachowanie anonimowości. b)Faza realizacyjna Umiejętność kształcona: 1.sprawność słuchania 2.umiejętność rozumowania (jako nadrzędna i składowa poszczególnych umiejętności) umiejętność oglądania, czytania i pisania umiejętność samooceny, 3.oceny pracy innych w oparciu o znane kryteria umiejętność współdziałania w zespole. Kiedy 1.w fazie wstępnej; w fazie pracy w grupie 2.w fazie pracy indywidualnej 3.w fazie pracy grupowej Jak 1.ćwiczenie wyobraźni (typ ćwiczeń: relaksacyjne)wymiana informacji między członkami grupy, 2.odczytywanie wskazówek - wnioskowanie i uogólnianie na podstawie dostępnej wiedzy (w tym: wyniesionej z lekcji), dopytywanie się o wyjaśnianie, tworzenie własnego, logicznego i spójnego tekstu na podstawie dostępnych materiałów, analiza i ocena własnego opowiadania według kryteriów zawartych w karcie pracy, 3.analiza i ocena anonimowego opowiadania według kryteriów zawartych w karcie pracy, wykorzystanie przez obserwatorów arkusza analizy pracy w grupie; informacja zwrotna dla grup. Po co osiąganie głównego celu lekcji poprzez kształcenie podstawowych umiejętności słuchania, czytania i pisania. c)Faza podsumowująca - Zebranie opowiadań i zapewnienie, że wszystkie zostaną poddane analizie pod kolejnych dwóch jednostek lekcyjnych. Przypomnie o konieczności przygotowania do sprawdzenia na następny dzień wszystkich zeszytów. Ćwiczenie relaksacyjne na zakończenie.
Załączniki: 1.prezentacja + rekwizyty (kołowrotek, szklane ptaki, dzwonek), 2.kryteria oceny opowiadania, 3.arkusze obserwacji grupy, 4.arkusze obserwacji nauczyciela.
_________ *scenariusz ze strony Scholaris został zmodyfikowany dzięki inspiracji Małgorzaty Rzepy – doradcy metodycznego kształcenia zintegrowanego
KRYTERIA OCENY OPOWIADANIA:
TWÓJ ZNACZEK: Odszukaj taki sam znaczek na którymś ze stolików i zajmij swoje miejsce.
TWOJE ZADANIE: Obejrzyj uważnie zgromadzone na wystawce przedmioty (każdy z nich jest tekstem). Następnie napisz krótkie opowiadanie, kierując się wskazówkami z tabeli. W razie wątpliwości pytaj nauczyciela. Pamiętaj, żeby zgłaszać się przez podniesienie ręki.
Wskazówki
| Maksymalna liczba punktów | Moja ocena 1/0 | Ocena grupy 1/0 | Opowiadaniu został nadany tytuł, a jest on oryginalny i zachęcający do czytania | 1
|
|
| Moje opowiadanie mówi o (tu wpisz temat swojego opowiadania): | 1
|
|
| Moje opowiadanie zawiera wstęp, rozwinięcie i zakończenie. | 1
|
|
| W moim opowiadaniu pojawiły się trzy wymyślone przeze mnie postaci. | 1
|
|
| Postaci przeżywają przygodę | 1 |
|
| Nazwane zostały cechy charakteru jednej z postaci. | 1
|
|
| Wszystkie cztery obrazki zostały wykorzystane w moim opowiadaniu. | 1
|
|
| Obrazki zostały połączonej w logiczny sposób. | 1
|
|
| Każdemu z obrazków poświęcono nie więcej niż jedno zdanie. | 1
|
|
| W moje opowiadanie zostały włączone w całości podane fragmenty tekstów. | 1
|
|
| Jednemu z rekwizytów poświęcono jedno zdanie. | 1
|
|
| Drugi z rekwizytów został opisany w dwóch zdaniach tak dokładnie i tak ładnie, że możemy go sobie wyobrazić, kiedy zamkniemy oczy. | 1
|
|
| Oba rekwizyty stały się częścią mojego opowiadania. | 1
|
|
| W tekście postawiono przecinki i kropki (do 3 błędów interpunkcyjnych). | 1
|
|
| Przestrzegane są reguły ortograficzne (do 3 błędów ortograficznych). | 1
|
|
| Zdania są poprawnie skonstruowane: – nie powtarzają się wyrazy w sąsiednich zdaniach, - wiadomo o czym mówi zdanie, - zdanie następne wprowadza nowe (w stosunku do poprzedniego) informacje, (do 2 błędów językowych). | 1
|
|
| Moje opowiadanie, mimo że zostało poskładane z bardzo różnych tekstów,stanowi całość. | 1
|
|
| Suma punktów: | 17
|
|
|
Ocena grupy = suma wszystkich ustalonych w grupie punktów: *17 – 15 pkt.: Autorze, bardzo ładne opowiadanie, decydujemy się na zaprezentowanie go innym! *14 – 13 pkt.: Autorze, dobre opowiadanie, choć nie spełnia wszystkich kryteriów! *12 –9pkt.: Autorze, opowiadanie jest na najlepszej drodze do tego, by odnieść sukces u słuchaczy! *8– 6 pkt.: Autorze, opowiadanie wymaga jeszcze dużo Twojej pracy! *5 – 0 pkt.: Autorze opowiadania, czy na pewno dobrze zrozumiałeś wszystkie wskazówki?
|
Do Grupy: 1.Oceńcie opowiadanie, kierując się podanymi kryteriami. 2.Każdy element oceny uzgadniajcie między sobą; starajcie się porozumiewać w miarę cicho – w klasie jest pięć grup. 3.Dopiszcie własną opinię o ocenianej pracy. KARTA OBSERWACJI NAUCZYCIELA
 |